سه شنبه , ۲۹ آبان ۱۳۹۷

از حکم روز جمعه سرپیچی نکنیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

خداوند بی­نیاز در بین ادیان در طول یک هفته روزی را برای عبادت دسته جمعی در نظر گرفته است که در ساعت خاصی و معینی باید انجام شود، تا به این صورت هم آنها را مورد آزمایش قرار دهد و هم اینکه اتحاد دینی خود را پایدارتر کنند. حال می خواهیم آیاتی که در قرآن کریم برای قوم بنی اسرائیل در حکم روز شنبه آمده است با روز پرستش مسلمانان که روز جمعه می باشد را مقایسه نماییم.

 در بین یهودیان خداوند عزیز روز شنبه را برای عبادت دسته جمعی در نظر گرفته است که حکم آن را در تورات بیان نموده است. دینداران یهودی در ساعتی مشخص از روز شنبه در  معابد خود جمع می­شوند و مشغول عبادت می گردند. خداوند بی همتا روز جمعه را برای مسلمانان در نظر گرفته است که در آن روز نماز جماعت را بر پا دارند.

 در زمان حضرت موسی(ع) که حکم روز شنبه برای آنها آمد بعد از مدتی خداوند عزیز برای اینکه ببیند آیا یهودیان از حکم روز شنبه سرپیچی می کنند یا خیر اینگونه آزمایشی قرار داد :

 سوره ی اعراف آیات ۱۶۳ تا ۱۶۷:

 أعوذبالله من الشّیطن الرّجیم   بسم الله الرّحمن الرّحیم

وَاسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْیَهِ الَّتِی کَانَتْ حَاضِرَهَ الْبَحْرِ إِذْ یَعْدُونَ فِی السَّبْتِ إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتَانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَیَوْمَ لَا یَسْبِتُونَ لَا تَأْتِیهِمْ کَذَٰلِکَ نَبْلُوهُم بِمَا کَانُوا یَفْسُقُونَ [٧:١۶٣]

و (ای رسول ما) بنی اسرائیل را از آن قریه که در ساحل دریا بود (دِه اَیْله و مَدْین) بازپرس آن گاه که از حکم شنبه تعدی کردند، آن‌گاه که (برای امتحان) به روز شنبه ماهیان در مشارع پیرامون دریا پدیدار شده و در غیر آن روز اصلا پدید نمی‌آمدند. بدین گونه ما آنان را به سبب فسق و نافرمانی آزمایش می‌کردیم.

وَإِذْ قَالَتْ أُمَّهٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللَّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِیدًا قَالُوا مَعْذِرَهً إِلَىٰ رَبِّکُمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ [٧:١۶۴]

و چون (پند و موعظه ناصحین در آنها اثری نکرد) جمعی از آن گروه گفتند: چرا قومی را که از جانب خدا به هلاک و یا به عذاب سخت محکومند باز موعظه می‌کنید؟ ناصحان گفتند: پند ما معذرت (و اتمام حجت) است از جانب پروردگارتان، و دیگر آنکه شاید (اثر کند و) تقوا پیشه کنند.

فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ أَنجَیْنَا الَّذِینَ یَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِینَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِیسٍ بِمَا کَانُوا یَفْسُقُونَ [٧:١۶۵]

و چون هر چه به آنها تذکر داده شد در آن غفلت ورزیدند ما هم آن جماعت را که از کار بد منع می‌نمودند نجات بخشیدیم و آنان را که ظلم و ستمکاری کردند به کیفر فسقشان به عذابی سخت گرفتار کردیم.

فَلَمَّا عَتَوْا عَن مَّا نُهُوا عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَهً خَاسِئِینَ [٧:١۶۶]

پس چون سرکشی و تکبر کرده و آنچه ممنوع بود مرتکب شدند به آنها گفتیم به شکل بوزینه شوید و بسی دور و بازمانده از رحمت خدا باشید

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکَ لَیَبْعَثَنَّ عَلَیْهِمْ إِلَىٰ یَوْمِ الْقِیَامَهِ مَن یَسُومُهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ إِنَّ رَبَّکَ لَسَرِیعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ [٧:١۶٧]

و آن‌گاه که خدای تو اعلام نمود که تا روز قیامت کسی را به عقوبت و عذاب سخت بر آنها برانگیزد، که پروردگار تو همانا زود کیفر کننده (ستمکاران) و (به خلق) بسیار بخشنده و مهربان است.

 همانگونه که در آیه آمد خداوند برای آزمایش آنها تنها در روز شنبه ماهیان را به ساحل دریا می فرستاد تا ببیند چه کسی حکم روز شنبه را به جا می آورد و چه کسی به دنبال مال و شکم خود می رود.

 و در سوره ی نساء آیه های ۱۵۴ و ۱۵۵ نیز خداوند عزیز در مورد سرپیچی یهودیان در مورد حکم روز شنبه می فرماید:

 أعوذبالله من الشّیطن الرّجیم   بسم الله الرّحمن الرّحیم

وَرَفَعْنَا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِیثَاقِهِمْ وَقُلْنَا لَهُمُ ادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُلْنَا لَهُمْ لَا تَعْدُوا فِی السَّبْتِ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّیثَاقًا غَلِیظًا [۴:١۵۴]

و کوه طور را برای (اتمام حجّت و اخذ) پیمان بر فراز سر آنها بلند گردانیدیم و آنها را گفتیم به حال سجده بدین درگاه درآیید و گفتیم از حکم روز شنبه تعدی مکنید، و از آنها پیمانی سخت گرفتیم

فَبِمَا نَقْضِهِم مِّیثَاقَهُمْ وَکُفْرِهِم بِآیَاتِ اللَّهِ وَقَتْلِهِمُ الْأَنبِیَاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَقَوْلِهِمْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَیْهَا بِکُفْرِهِمْ فَلَا یُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِیلًا [۴:١۵۵]

پس چون پیمان شکستند و به آیات خدا کافر شدند و پیغمبران را به ناحق کشتند و (همه این قبایح به جای آوردند) بدین عذر که گفتند: دلهای ما در پرده است (و دروغ گفتند) بلکه خدا به سبب کفر، آنها را مهر بر دل نهاد، که به جز اندکی ایمان نیاورند.

 پس تا اینجا به این نتیجه می رسیم حکمی که خداوند در کتاب های آسمانی خودش قرار می دهد حتماً باید اجرا گردد و نباید از آن سرپیچی نمود که باعث غضب الهی می شود. حال ببینیم آیه ای که خداوند عزیز در آن به مسلمانان امر حکم روز جمعه را داده است چگونه می باشد:

 سوره جمعه آیه ۹ :

 أعوذبالله من الشّیطن الرّجیم   بسم الله الرّحمن الرّحیم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاهِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ [۶٢:٩]

ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هر گاه (شما را) برای نماز روز جمعه بخوانند به ذکر خداوند بشتابید و کسب و تجارت را رها کنید که این اگر بدانید برای شما بهتر خواهد بود.

 اولین مطلبی را که باید بگویم این است که چقدر خداوند عزیز به نماز جماعت روز جمعه تأکید دارد که سوره ای جداگانه در قرآن کریم به نام جمعه قرار داده است.

 مطلب بعدی هم این است که خداوند در این آیه عبارت بشتابید را قرار می دهد و می فرماید از آن دریغ نکنید و کسب مال و تجارت را نیز رها کنید.

حال اگر دقت کنید در اکثر مناطق بازارهای روز جمعه رواج دارد که در آنجا مردم به خرید و فروش مشغول می شوند و جالب اینجاست که موقع شلوغ شدن آن هم همزمان با برگزاری نماز جمعه است.

  که خداوند عزیز در ادامه ی این آیه به وضوح می فرماید:

 أعوذبالله من الشّیطن الرّجیم   بسم الله الرّحمن الرّحیم

فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَاهُ فَانتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَّعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ[۶٢:١٠]

پس آن‌گاه که نماز پایان یافت روی زمین منتشر شوید و از فضل و کرم خدا (روزی) طلبید، و یاد خدا بسیار کنید تا مگر رستگار و سعادتمند گردید.

وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَهً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَهِ وَاللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ [۶٢:١١]

و این مردم (سست ایمان) چون تجارتی یا لهو و بازیچه‌ای ببینند بدان شتابند و تو را در نماز تنها گذارند؛ بگو که آنچه نزد خداست (یعنی ثواب آخرت و بهشت ابد) بسیار برای شما از لهو و لعب و تجارت (های دنیا) بهتر است و خدا بهترین روزی‌دهنده است.

مردم بی خرد بدون عذر برای کسب و کار می شتابند و حتی حاضر نیستند نیم ساعت از وقتشان در طول یک هفته را صرف حکم خداوند بلند مرتبه نمایند و بدانید که خداوند به اجرای دستور و عبادت شما احتیاجی ندارد، این شمایید که محتاج خالقتان هستید تا شما را یاری کند. پس احکام قرآنی خداوند را به جا بیاورید و از آن سرپیچی نکنید.

 دلیل دیگری که می تواند استدلالی بر مهم بودن نماز جمعه باشد آیه ی زیر است:

 سوره ی یونس آیه ی ۳ :

 أعوذبالله من الشّیطن الرّجیم   بسم الله الرّحمن الرّحیم

إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّهِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مَا مِن شَفِیعٍ إِلَّا مِن بَعْدِ إِذْنِهِ ذَٰلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ [١٠:٣]

خالق و پروردگار شما به حقیقت خداییست که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید. آن گاه ذات مقدسش بر عرش فرمانروایی قرار گرفت، امر آفرینش را نیکو ترتیب می‌دهد، هیچ کس شفیع و واسطه جز به رخصت او نخواهد بود، چنین خدایی به حقیقت پروردگار شماست، او را به یگانگی پرستید، چرا متذکر نمی‌شوید؟

همانگونه که در آیه خواندید خداوند قهّار می فرماید آسمانها و زمین را در ۶ روز آفریدیم و اینگونه می توان برداشت کرد که اگر از روز شنبه تا پنج شنبه ۶ روز باشد، روز جمعه پس از آن ۶ روز قرار دارد که برای سجده پروردگار عالمیان به خاطر این آفرینش بسیار عظیم که بسیار بزرگتر از آفرینش یک انسان می باشد قرار گرفته است و روز جمعه که ۷ امین روز می شود یکی از اعداد مقدس بین مسلمانان نیز است.

والله اعلم

افرادی به خاطر بی حوصلگی به نماز جمعه نمی روند و افرادی دیگر که اصلاً در قید و بند نماز نیستند چه برسد به نماز جمعه !‼ و افرادی هم هستند که در آن روز تفریح و بیرون رفتن را ترجیح می دهند و افرادی هم عذر می آورند که ما نای نماز جمعه رفتن را نداریم و پیر شده ایم که اگر به آنها بگویی بیا کوهنوردی کنیم، کوه را راست از ما بهتر می پیمایند و افرادی هم به خاطر کسب و کار و تجارت که خداوند عزیز در سوره ی جمعه اشاره نمود، نماز جمعه را ترک می کنند و نمی دانند که بهترین روزی دهنده خود خداوند رزّاق است.

  خداوند کریم در قرآن کریم در مورد افرادی که عمل نمی کنند و دیگر پند و نصیحت در آنها اثر ندارد اینگونه می فرماید:

 سوره یونس آیات ۴۱ تا ۴۴ :

 أعوذبالله من الشّیطن الرّجیم   بسم الله الرّحمن الرّحیم

وَإِن کَذَّبُوکَ فَقُل لِّی عَمَلِی وَلَکُمْ عَمَلُکُمْ أَنتُم بَرِیئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَأَنَا بَرِیءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ [١٠:۴١]

و اگر تو را تکذیب کردند بگو: عمل من برای من و عمل شما برای خودتان است، شما بیزار از کردار من هستید و من بیزار از کردار شما.

وَمِنْهُم مَّن یَسْتَمِعُونَ إِلَیْکَ أَفَأَنتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَلَوْ کَانُوا لَا یَعْقِلُونَ [١٠:۴٢]

برخی از این منکران (چون قرائت قرآن کنی) به ظاهر به تو گوش کنند (ولی به معنی نمی‌شنوند) آیا تو کران را گر چه هیچ عقل و ادراکی ندارند از کلام خدا توانی چیزی بشنوانی؟

وَمِنْهُم مَّن یَنظُرُ إِلَیْکَ أَفَأَنتَ تَهْدِی الْعُمْیَ وَلَوْ کَانُوا لَا یُبْصِرُونَ [١٠:۴٣]

و برخی از منکران (هنگام تلاوت قرآن به چشم ظاهر) در تو می‌نگرند (ولی به مقام باطن تو پی نمی‌برند) آیا تو کوران را گر چه هیچ نبینند هدایت توانی کرد؟

إِنَّ اللَّهَ لَا یَظْلِمُ النَّاسَ شَیْئًا وَلَٰکِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ [١٠:۴۴]

خدا هرگز به مردم ستم نمی‌کند ولی مردم خود در حق خویش ستم می‌کنند.

 خداوند عزیز در این آیات حال کسانی را بیان می کند که چشم دارند ولی نمی بینند، گوش دارند ولی نمی شنوند. یعنی انسان دو چشم و دو گوش دارد که یکی ظاهر آن است و دیگری باطن آن. انسانهای بی عقل وقتی پند و موعظه را می بینند و یا گوش می دهند چشم و گوش دل آنها کور و دل آنها تیره و تار شده است و چیزی از پند و موعظه را نمی فهمند.

  پس دوستان من، مبادا از این گروهی که خداوند عزیز فرموده است باشیم که در این صورت سخت خسران زده خواهیم بود.

 اللّهم صلی علی سیّدنا محمّد و علی آل محمد و علی صحبه و سلم

[amd_message color=”alert-info” width=”1/1″ el_position=”first last”]

All Rights Reserved  © USME
[/amd_message]

درباره‌ی AbdAllah

ما تسلیم یگانه خالقِ هست از نیستیم که پدرمان ابراهیم ما را مسلمان نامید. بیایید فکرهایمان را با فکر کردن در تفکر قرآن، که خالقش ما را فکرت آموخت، سامان بخشیم.

همچنین بررسی کنید

ویدئو کلیپ نوح علیه السلام کیفیت بالا

دانلود ویدیو کلیپ ” قرآنی حضرت نوح علیه السلام”   دانلود فایل ویدیو: کیفیت ۷۲۰p: دانلود …

پاسخ دهید